Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Artikkeli

Kansallinen lukutaitostrategia

11.04.2021

 7.4.2021 klo 13-16 Webinaari: Kansainvälisiä näkökulmia lukutaidon kehittämiseen ja menetelmiin / Webinar: international perspective to literacy and reading promotion

Tervetuloa kuuntelemaan Kansallisen lukutaitostrategian webinaaria kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä muualla maailmassa.
Welcome to the webinar of the Finnish National Literacy Strategy – International perspective to literacy and reading promotion.

7.4.2021 klo 13-16 Webinaari: Kansainvälisiä näkökulmia lukutaidon kehittämiseen ja menetelmiin / Webinar: international perspective to literacy and reading promotion 

 

Tervetuloa kuuntelemaan Kansallisen lukutaitostrategian webinaaria kansainvälisistä käytännöistä ja menetelmistä muualla maailmassa 

Welcome to the webinar of the Finnish National Literacy Strategy – International perspective to literacy and reading promotion. 

Linkki Teams-webinaariin: http://bit.ly/international_perspective 
(Ei ennakkoilmoittautumista)

13:00 Avaus – Öppning – Opening

13:10 Främja läsning – en uppgift för hela samhället, chef för enhet litteratur och bibliotek, Lotta Brilioth Björnstad, Kulturrådet, Sverige  (Literacy and reading promotion strategy in Sweden, in Swedish)

13:40 Global Network for Early Years Bookgifting, Peter Jenkins, BookTrust, UK  in English

14:10-14:20 PAUSE

14:20  Oppia ja ideoita Yhdysvaltojen Response to intervention -malleista Suomen lukutaidon tukemisen käytänteisiin, Hanna Pöyliö (What can we learn from Response to intervention (RTI) approach  Finnish literacy practices, in Finnish)

14:50  Disciplinary Literacy: A Research & Practical Perspective, Professor emeritus, William Brozo, George Mason University, Washington D.C. in English

15:20 Adult literacy as supply and demand, Associate Professor, David Mallows, UCL Institute of Education, UK  in English

15:50 Yhteenveto – Sammandrag – Conclusions

Lisää artikkeleita

Artikkeli

Syksyn 2020 Lukuliike koulussa -pilotin loppuraportti on julkaistu

Yhteensä 54 koulua ympäri Suomen osallistui Lukuliike koulussa – pilottiin syksyllä 2020. Pilotti tavoitti 18 990 oppilasta ja 628 opettajaa.

Lue lisää

Artikkeli

Suunnitelmallinen lukemis- ja kirjoitustaidon arviointi ja seuranta opetustyön tukena

Oppilaiden lukemisen ja kirjoittamisen taitojen säännöllinen seuranta ja tuen tarpeen tunnistaminen on tärkeää. Näin voidaan ajoissa huomata oppilaat, jotka tarvitsevat lisätukea sekä suunnitella sopivia tukitoimia.

Lue lisää

Artikkeli

Tavallisia tarinoita moninaisuudesta, moninaisia tarinoita tavallisuudesta

Kasvatustieteiden tohtori, yliopistonlehtori Jaana Pesonen on tutkinut moninaisuuden representaatiota suomalaisessa lastenkirjallisuudessa. Lukuliikkeen blogissa hän kertoo, mitä aikuisen tulisi huomioida lastenkirjoja valitessaan. Pesonen antaa esimerkin muutamasta kotimaisesta lastenkirjasta, jossa moninaisuutta -…

Lue lisää