
Kansallinen lukutaitostrategia 2030
Lukuliikkeen suuntaviivat
1. Lukemisen rakenteet ja lukutaitotyö vahvaksi
Lukutaitotyötä edistävät rakenteet = kansalliset ja alueelliset lukutaitotyötä edistävät verkostot, toimijat, resurssit sekä niitä tukeva tutkimus, koordinointi, viestintä, hallinto ja lait
- Tutkittuun tietoon perustuva kehittäminen alueellisessa ja paikallisessa lukutaitotyössä ja lukutaidon arvioinnissa
- Valtionavustusjärjestelmän kehittäminen tukemaan lukutaidon ammattilaisten ja eri yhteisöjen (lapsiin, nuoriin ja aikuisiin kohdistuvaa) lukutaitotyötä
- Lukemista edistävien kirjastopalveluiden valtakunnallinen kehittäminen ja koordinointi yhteistyössä Lukuliikkeen kanssa
- Johtamisen tukeminen, vastuut ja verkostot
- (Suuntaviivojen toimeenpano) lukutaitostrategian ja lukutaito-ohjelman toimeenpano ja koordinointi
2. Osaamisen vahvistaminen (eri ammattikunnat)
- Monilukutaidon merkityksen vahvistaminen ammattilaisten koulutuksessa eri tiedon- ja tieteen aloilla
- Kieli- ja kulttuuritietoisuuden tukeminen
- Luku- ja kirjoitustaidon opetusmenetelmien monipuolistaminen
- Erilaisten oppijoiden tunnistaminen ja tuki
- Eri kieliryhmien tukeminen
- Kielellisen kehityksen ja lukuharrastuksen jatkumon turvaaminen eri ikäkausina
- Eri hallinnonalojen välinen saumaton yhteistyö ja osaamisen vahvistaminen lukutaitotyössä
- Kirjastopalvelut ja muut avoimet oppimisympäristöt osana lukevan toimintakulttuurin vahvistamista
3. Yhteisöt lukemisen tukena
- Monipuolinen lukeminen osaksi varhaislapsuutta perheissä ja erilaisissa lapsen toimintaympäristöissä
- Monipuolinen lukeminen osaksi nuorten ja aikuisten arjessa
- Monilukutaidon hyödyntäminen laajasti työelämässä ja työelämäyhteistyössä (oppilaitokset)
- Perheille tietoa lukemisen tärkeydestä ja lukemisen harrastamisesta
- Harrastustoimijoiden aktivointi/rooli lukutaitotyössä
- Sanataiteen vahvistaminen osana harrastustoimintaa ja koulutusta
- Monilukutaitoa edistävä varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten toimintakulttuuri sidosryhmien kanssa tehtävällä yhteistyöllä (kirjasto, nuorisotoimi, harrastukset (Suomen malli)
- Kirjallisuus ja monimuotoiset tekstit eri alustoille arjen keskelle (saavutettavuus, digitaalisuus, kestävät ratkaisut)
4. Innostetaan kaikenikäisiä lukemaan
- Osallistava ja yhteisöllinen lukeminen vahvistamaan lukukokemusten jakamista, tunnetaitoja ja ihmisenä kasvamista
- Lukemiselle esikuvia
- Elämyksellisyys ja lukukokemukset lukemisen edistäjinä
- Lukijasta tekijäksi