Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Lukuliikkeen suuntaviivat

 

Kansallinen-lukutaitostrategia-tila

1. Lukemisen rakenteet ja lukutaitotyö vahvaksi

Lukutaitotyötä edistävät rakenteet = kansalliset ja alueelliset lukutaitotyötä edistävät verkostot, toimijat, resurssit sekä niitä tukeva tutkimus, koordinointi, viestintä, hallinto ja lait

  • Tutkittuun tietoon perustuva kehittäminen alueellisessa ja paikallisessa lukutaitotyössä ja lukutaidon arvioinnissa
  • Valtionavustusjärjestelmän kehittäminen tukemaan lukutaidon ammattilaisten ja eri yhteisöjen (lapsiin, nuoriin ja aikuisiin kohdistuvaa) lukutaitotyötä
  • Lukemista edistävien kirjastopalveluiden valtakunnallinen kehittäminen ja koordinointi yhteistyössä Lukuliikkeen kanssa
  • Johtamisen tukeminen, vastuut ja verkostot
  • (Suuntaviivojen toimeenpano) lukutaitostrategian ja lukutaito-ohjelman toimeenpano ja koordinointi

2. Osaamisen vahvistaminen (eri ammattikunnat)

  • Monilukutaidon merkityksen vahvistaminen ammattilaisten koulutuksessa eri tiedon- ja tieteen aloilla
  • Kieli- ja kulttuuritietoisuuden tukeminen
  • Luku- ja kirjoitustaidon opetusmenetelmien monipuolistaminen
  • Erilaisten oppijoiden tunnistaminen ja tuki
  • Eri kieliryhmien tukeminen
  • Kielellisen kehityksen ja lukuharrastuksen jatkumon turvaaminen eri ikäkausina
  • Eri hallinnonalojen välinen saumaton yhteistyö ja osaamisen vahvistaminen lukutaitotyössä
  • Kirjastopalvelut ja muut avoimet oppimisympäristöt osana lukevan toimintakulttuurin vahvistamista

 

3. Yhteisöt lukemisen tukena

  • Monipuolinen lukeminen osaksi varhaislapsuutta perheissä ja erilaisissa lapsen toimintaympäristöissä
  • Monipuolinen lukeminen osaksi nuorten ja aikuisten arjessa
  • Monilukutaidon hyödyntäminen laajasti työelämässä ja työelämäyhteistyössä (oppilaitokset)
  • Perheille tietoa lukemisen tärkeydestä ja lukemisen harrastamisesta
  • Harrastustoimijoiden aktivointi/rooli lukutaitotyössä
  • Sanataiteen vahvistaminen osana harrastustoimintaa ja koulutusta
  • Monilukutaitoa edistävä varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten toimintakulttuuri sidosryhmien kanssa tehtävällä yhteistyöllä (kirjasto, nuorisotoimi, harrastukset (Suomen malli)
  • Kirjallisuus ja monimuotoiset tekstit eri alustoille arjen keskelle (saavutettavuus, digitaalisuus, kestävät ratkaisut)

4. Innostetaan kaikenikäisiä lukemaan

  • Osallistava ja yhteisöllinen lukeminen vahvistamaan lukukokemusten jakamista, tunnetaitoja ja ihmisenä kasvamista
  • Lukemiselle esikuvia
  • Elämyksellisyys ja lukukokemukset lukemisen edistäjinä
  • Lukijasta tekijäksi