Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Artikkeli

04.04.2022

Lukemalla parempi maailma

Kansallista lukuviikkoa vietetään 4.-10.4.2022.
Lukuviikon järjestäjä on Lukukeskus.

Lukuviikon teema kääntää katseet ennen kaikkea lukemisen ja lukutaidon yhteiskunnalliseen merkitykseen ja kiinnittää huomiota kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin. Kevään tapahtumat ovat lisänneet entisestään konfliktia pakenevien ihmisten määrää. Koulunkäynnin tukeminen ja lukutaidon kehittymisen varmistaminen kriisienkin keskellä on erittäin tärkeää.

Opetushallitus on koonnut sivuilleen Venäjän hyökkäykseen liittyviä tukimateriaaleja, joissa näkökulmana on Ukrainasta paenneiden tukeminen Suomessa. On tärkeää, että Suomeen jääville lapsille ja nuorille tarjotaan nopeasti mahdollisuus koulunkäyntiin ja arkisten rutiinien kokemiseen.

 

Lukeva koulu -mallista tukea koulujen kielitietoisen kulttuurin vahvistamiseen

Osa Ukrainasta paenneista oppilaista saattaa jäädä Suomeen ja jatkaa opiskelua myös valmistavan opetuksen jälkeen. Suomi toisena kielenä -opetuksen järjestelyt ja koko koulun kielitietoisen kulttuurin kehittäminen onkin nyt yhä tärkeämpää.

Lukuliikkeen tuottama Lukeva koulu -malli tarjoaa kouluille paljon tukimateriaalia tähän työhön. Lukeva koulu -mallista voi poimia oman koulun kulttuuriin parhaiten sopivia ideoita, käytäntöjä ja koulutuksia. Esimerkiksi huhtikuussa opetusneuvos Minna Harmanen luennoi aiheella Monilukutaidon ABC ja toukokuussa opetusneuvos Katri Kuukka aiheella Kielitietoisuus majakkana kielen karikoissa.

Lukeva koulu -mallin käyttäjäksi ilmoittautuminen ei velvoita koulua mihinkään toimintaan. Verkkokoulutusten linkit lähetetään malliin ilmoittautuneille muutamaa päivää ennen koulutuksia. Lisäksi ilmoittautuneet saavat säännöllisen uutiskirjeen, jossa kerrotaan Lukeva koulu -mallista ja esimerkiksi tavoista soveltaa mallia.

 

Kansallinen lukutaitostrategia 2030 viitoittaa lukutaitotyötä

Monipuolinen lukutaito on turvallisen yhteiskunnan, toimivan demokratian ja tasa-arvon perusta. Koska lukutaidon eriytymistä tapahtuu jo perusopetuksen aikana ja heikosti lukevien määrä on erityisesti nuorten keskuudessa lisääntynyt, tarvitaan konkreettisia kansallisia, alueellisia ja paikallisia keinoja suunnan kääntämiseksi.

Suomesta rakennetaan maailman monilukutaitoisin maa yhdessä eri toimijoiden kanssa. Jokainen voi omalta osaltaan edistää lukutaitoa vaikuttamalla esimerkiksi omissa verkostoissaan lukemiseen liittyviin asenteisiin. Kriittinen monilukutaito vaatii myös jatkuvaa kehittämistä, arviointia ja vahvistamista. Lukutaito on koko yhteiskunnan asia.

 

Lue lisää:

Lisää artikkeleita

Artikkeli

Lukuhuumaa Huuhkajien kanssa

Vuoden 2021 kevät oli monin tavoin historiallinen ajanjakso. Suomen miesten jalkapallon maajoukkue eli Huuhkajat valmistautuivat historian ensimmäiseen Euroopan mestaruusturnaukseen, ja sen innostamana Palloliitto yhteistyössä Lukuliikkeen kanssa toteutti Lue ja Liiku…

Lue lisää

Artikkeli

Lukutaitotyö on tavoittamista, tunnistamista ja tukemista

Kansallisen lukutaitostrategian webinaarissa 23.3. esiteltiin Suomessa toteutettuja hankkeita, joista on saatu tärkeätä tietoa ja käytänteitä lukutaitotyön tukemiseksi. Ohjelma eteni elinkaaren mukaan varhaislukemisesta aikuisten lukemiseen. Mukana oli monenlaisia tulokulmia monilukutaitoon, medialukutaitoon,…

Lue lisää

Artikkeli

Syksyn 2020 Lukuliike koulussa -pilotin loppuraportti on julkaistu

Yhteensä 54 koulua ympäri Suomen osallistui Lukuliike koulussa – pilottiin syksyllä 2020. Pilotti tavoitti 18 990 oppilasta ja 628 opettajaa.

Lue lisää