Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Artikkeli

09.01.2020

Keinutien 5b on lukenut kohta 3000 kirjaa

Alkuvuodesta 2019 Keinutien 4b-luokka oli lukenut 1000 kirjaa alakoulun toiselta luokalta laskien. Kun ulkopuoliset vähättelivät luettujen kirjojen määrää, luokka päätti yhdessä tuumin pistää paremmaksi: kevään 2019 aikana luettiin 1000 kirjaa lisää.

Mistä kaikki lähti?

Kun Keinutien ala-asteen koulukirjasto oli remontissa, opettaja Johanna Lehtinen houkutteli koko luokan Kontulan kirjastoon. Siitä lähti liikkeelle luokan oma lukuliike – jo kauan ennen kansallisen Lukuliikkeen syntymistä.

“Ehdotus tuli oikeastaan oppilailta. He haastoivat ja kysyivät, mitä seuraavaksi tapahtuu, jos luetaan vielä tämän tai tämän verran”, Lehtinen kertoo.

Etappien toteutumisesta on saatu erilaisia palkintoja: tuhatlukujen kohdilla on pidetty lukuteemaiset naamiaisbileet, ja kun 3000 menee rikki, on jo sovittu, että koko luokka lähtee yhdessä leffaan. Kirjojen lisäksi lukuinnostusta on kasvatettu digitaalisilla peleillä – esimerkiksi opettajan laatimilla kirjallisuusaiheisilla Kahoot!- ja Seppo-peleillä.

Lehtinen kertoo, että oppilaiden sanavarasto on laajentunut ja luetun ymmärtäminen kasvanut, mikä on auttanut ihan kaikkien oppiaineiden oppikirjojen ymmärtämisessä. Taidon karttuminen on näkynyt myös oppilaiden kirjoitustaidossa. Luokassa on sellainen sääntö, että aina kun oppitunnin tehtävät on tehty, oppilas saa mennä luokan sivuun lukunurkkaukseen lukemaan. Lisäksi joka perjantai pidetään lukuhetki, ja usein viikonloppuisin oppilaat lukevat huoltajiensa kanssa.

Erityisen lukusuorituksesta tekee se, että suurimmalla osalla oppilaista oma äidinkieli ei ole suomi. Kirjoja on luettu monilla eri kielillä. Oppilaiden huoltajat ovat olleet innolla mukana kannustamassa ja lukemisen apuna.

Lehtinen kehuu erityisesti luokan yhteishenkeä. 

“Yhdessä tekeminen on tärkeä osa luokan toimintakulttuuria. Osa lukee vähemmän ja osa enemmän, mutta kaikki lukevat. Tämä on yhteinen juttu”.

On taas lukuhetken aika. Oppilaat kerääntyvät vauhdilla yhdessä lukunurkkaan, joka on vuorattu patjoilla ja säkkituoleilla. Kaikki lukevat, kylki kyljessä istuen tai makoillen.

Kuva: Eeva Murtolahti

Lisää artikkeleita

Artikkeli

Osa 1: Lukemisen hyödyistä ja hyödyttömyydestä

Lukemisen hyödyt ovat kiistattomat niin yksilöllisellä kuin laajemmin yhteiskunnallisella tasolla. Lukemisen hyödyistä puhuttaessa tulisi ottaa huomioon eri ikäisten lukeminen sekä monilukutaito. Ilman läheisten ja rakenteiden tukea lukeminen jää vaikeasti saavutettavaksi.

Lue lisää

Artikkeli

Osa 2: Monilukutaito-käsite auttaa ymmärtämään nuoria paremmin

Lukemisen hyödyt ovat kiistattomat niin yksilöllisellä kuin laajemmin yhteiskunnallisella tasolla. Lukemisen hyödyistä puhuttaessa tulisi ottaa huomioon eri ikäisten lukeminen sekä monilukutaito. Ilman läheisten ja rakenteiden tukea lukeminen jää vaikeasti saavutettavaksi.

Lue lisää

Artikkeli

Monta näkökulmaa lukemisen tulevaisuuteen

Lukuliike luki Ellun Kanojen ja WSOY:n Mitä tapahtuu huomenna lukemiselle? -teoksen ja keräsi yhteen kirjan mieleenpainuvimmat pointit.

Lue lisää