Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Artikkeli

24.11.2020

/

Miia Nurmilaakso

Mitä lukeminen merkitsee minulle?

Mitä lukutaitoa yliopisto-opiskelu vaatii? Lukuliikkeen entinen harjoittelija Miia Nurmilaakso kertoo suhteestaan lukemiseen. ”Yliopistossa opiskelija on eräänlainen lukemisen moniottelija”, hän kirjoittaa.

Lukeminen on aina ollut minulle turvapaikka. Se on kuin lentokone, jonka avulla pääsee lähelle ja kauas sekä jokaiseen kuviteltavissa olevaan paikkaan, joka sijaitsee niiden välissä. Lukeminen muistuttaa lapsuuden turvallisesta sylistä ja tuo itsevarmuutta. Luen, sillä haluan kokea erilaisia tunteita, saada uusia kokemuksia ja rauhoittaa itseäni kiireen keskellä. Luen, koska haluan ymmärtää maailmaa, ihmisiä ja itseäni.

Viikoittain silmieni edessä on satoja sivuja tekstiä, kiitos opintojeni ja rakkauteni lukemiseen. Analysoin tekstejä ja etsin niistä merkityksiä. Jokainen teksti on erilainen. Yksi sisältää taulukoita ja toinen on tulvillaan tieteellisiä käsitteitä. Olen jatkuvassa valintojen vuoristoradassa, kun etsin tietoa internetistä ja kirjoista. Mikä tieto on luotettavaa ja käy akateemisen esseen lähdeaineistoksi? Plagiointi on kiellettyä ja toissijaiseen lähteeseen tukeutuminen ei ole suotavaa. Yliopistossa opiskelija on eräänlainen lukemisen moniottelija. Hänen on ymmärrettävä ympäristöä, numeroita, tekstejä, tunteita ja ihmisiä. Monilukutaito on välttämättömyys, mutta se ei ole opiskelijan sisäänrakennettu ominaisuus. 

Usein yliopistomaailmassa oletetaan, että opiskelija osaa lukea. Sitä pidetään itsestäänselvyytenä. Kokonaan toinen asia on, onko opiskelijalla riittävä monilukutaito. Se on asia, jota yliopistossa tulisi lähteä kehittämään entisestään, sillä aikaisemmat opinnot ovat vasta pintaraapaisu monilukutaidon maailmaan. Jatkuvasti muuttuvassa maailmassamme myös lukutaito muuttaa muotoaan ja sitä täytyy kehittää. Opiskelija ei ole lukijana valmis. Aina ja kaikkialla voi kyseenalaistaa, tulkita, tuottaa ja pohtia moninaisia tekstejä, jos siihen tarjotaan mahdollisuus. Opettajan yksinpuhelu ei sitä välttämättä tarjoa. Monilukutaito tarjoaa edellytykset ryhmätyölle, vaikuttamiselle, toisen ihmisen kohtaamiselle tai oman talouden budjetoinnista suoriutumiselle. Sen hyödyt ulottuvat kauas opiskelumaailman ulkopuolelle. 

Opiskelutaidot-kursseilla monilukutaidon opettaminen auttaa opiskelijaa suoriutumaan opinnoistaan paremmin, mutta tulisi varmistaa, ettei monilukutaidon harjoittelu jää vain muistoksi ensimmäisen opiskeluvuoden syksyltä. Sen tulisi kestää koko opintojen ajan ja sen jälkeen.

 

Kirjoittaja Miia Nurmilaakso on lastenkirjallisuutta rakastava Helsingin yliopiston kirjallisuudentutkimuksen opiskelija, joka toimi Lukuliikkeen harjoittelijana kolmen kuukauden ajan ja on sen jälkeen avustanut Lukuliikettä erilaisissa tehtävissä. Miian pro gradu -työ käsittelee poikakuvia ja poikakulttuuria uudessa kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa.

Lisää artikkeleita

Artikkeli

Kamerakynän pedagogiikka – mitä se on ja miksi se toimii?

Mediapedagogi Ismo Kiesiläinen on tutkinut ja kehittäny kamerakynän pedagogiikkaa useiden vuosien ajan. Mistä on kyse tässä opettamisen muodossa, joka kehittää monilukutaitoa, havaintokykyä ja keskittymistä?

Lue lisää

Artikkeli

Sanataidetta – miksi ja miten?

Pehmeä lukunurkka pöydän alla, viesti salaperäiseltä sankarilta, hakulomake unelmien kouluun tai yhdessä laadittu sanapilvi, johon kirjattuja asioita voi käyttää oman esseen suunnittelun tukena. Sanataide on muuttuvaa, se sujahtaa osaksi opetusta…

Lue lisää

Artikkeli

Sanataide on luku- ja kirjoitusmotivaation moottori

Sanataide - mitä kaikkea se tarkoittaakaan? Miksi sanataiteessa ja taidekasvatuksessa on kirjallisuuden käytön tulevaisuus? Tämä on sanataide-artikkelisarjan ensimmäinen osa.

Lue lisää