Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Artikkeli

29.01.2019

Osallistukaa kansainväliseen ääneenlukupäivään!

Kansainvälistä ääneenlukupäivää vietetään perjantaina 1.2. ympäri maailman.

Haastamme kaikki Suomen koulut ja päiväkodit lukemaan ääneen! Kansainvälistä ääneenlukupäivää vietetään perjantaina 1.2. ympäri maailman. Osallistukaa päivään luokkanne kanssa ja jakakaa lukuhetkenne sosiaalisessa mediassa tunnisteella #worldreadaloudday ja #lukuliikekoulussa. Opettaja voi toimia lukijana tai kirjaa voi kierrättää luokassa, niin että jokainen oppilas lukee siitä vuorollaan pienen katkelman.

Ääneen lukemista on hauska jatkaa säännöllisesti myös päivän jälkeen. Voisiko omassa luokassa tai iltapäiväkerhossa lukea ääneen niin, että kouluvuoden päätteeksi olisi tullut luetuksi kokonainen kirja? Tai voisivatko koulun isommat oppilaat lukea ääneen pienemmille?

Lapselle lukemisella on yhteys parempaan koulumenestykseen ja koulumyönteisyyteen. Saksalaisen lukututkimuksen mukaan kouluun menivät mielellään 83 % niistä lapsista, joille luettiin päivittäin, mutta vain 43 % niistä lapsista, joille luettiin harvoin. Myös lapsen sanavarasto kasvaa ja monipuolistuu.

Tietoa ääneenlukupäivästä ja vinkkejä päivän suunnitteluun löytyy kansainvälisiltä sivuilta.

Lähde: Lukukeskuksen 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta

Lisää artikkeleita

Artikkeli

Lukemalla parempi maailma

Kansallista lukuviikkoa vietetään 4.-10.4.2022. Lukuviikon järjestäjä on Lukukeskus. Opetushallituksen Lukuliike on kampanjan kumppani.

Lue lisää

Artikkeli

Lukuhuumaa Huuhkajien kanssa

Vuoden 2021 kevät oli monin tavoin historiallinen ajanjakso. Suomen miesten jalkapallon maajoukkue eli Huuhkajat valmistautuivat historian ensimmäiseen Euroopan mestaruusturnaukseen, ja sen innostamana Palloliitto yhteistyössä Lukuliikkeen kanssa toteutti Lue ja Liiku…

Lue lisää

Artikkeli

Lukutaitotyö on tavoittamista, tunnistamista ja tukemista

Kansallisen lukutaitostrategian webinaarissa 23.3. esiteltiin Suomessa toteutettuja hankkeita, joista on saatu tärkeätä tietoa ja käytänteitä lukutaitotyön tukemiseksi. Ohjelma eteni elinkaaren mukaan varhaislukemisesta aikuisten lukemiseen. Mukana oli monenlaisia tulokulmia monilukutaitoon, medialukutaitoon,…

Lue lisää