
Perheille
Perheille
Lukuliike haluaa edistää lukemista ja lukutaitoa Suomessa yhdessä perheiden kanssa. Kaikki perheet ovat Lukuliikkeelle yhtä tärkeitä.
Täältä saat käytännön tietoa siitä,
- miksi lukutaito on tärkeää
- miten lasta voi innostaa lukemaan
- miten voitte löytää yhdessä luettavaa
- miten pidätte lukuharrastusta yllä, ja
- mitä Suomessa tehdään juuri nyt perheiden lukutaidon vahvistamiseksi.
Tervetuloa mukaan!
Miksi lukutaito on tärkeää?
- Lapselle ääneen lukemisella on suuri vaikutus lukutaidon ja koulumyönteisyyden kehittymiseen. Lapset, joille luetaan päivittäin, menevät huomattavasti mieluummin kouluun kuin lapset, joille ei lueta.
- Lapsen mielikuvitus, eläytymiskyky ja empaattisuus vahvistuvat, sanavarasto laajenee ja itsensä ilmaisu paranee.
- Lukeminen on lapselle hauskaa ajanvietettä ja rentouttavaa puuhaa ennen nukkumaanmenoa.
- Lukemalla oppii uutta – myös kaunokirjalliset teokset voivat olla hyvin opettavaisia.
- Lukeminen on keino käsitellä erilaisia tunteita, kuten pelkoa tai jännitystä, turvallisessa ympäristössä yhdessä aikuisen kanssa.
- Yhteinen lukuhetki vahvistaa sidettä lapsen ja lukevan aikuisen välillä, sillä he eivät tutustu lukuhetken kautta vain uusiin maailmoihin vaan myös toisiinsa. Lukeminen on nautinto, kun se sujuu hyvin.
- Lukutaito on tasa-arvon ja demokratian edellytys: kaikilla tulee olla samat edellytykset selviytyä elämästä.
- Lukemisella ei tarvitse olla päämäärää. Lukutaito on ihmisoikeus.
Dosentti Päivi Heikkilä-Halttusen hieno ja monipuolinen kirjoitus lapselle lukemisen tärkeydestä: Lue kirjoitus
Edelliset faktat perustuvat tutkimustietoon, esimerkiksi seuraaviin tutkimuksiin.
Leino, Nissinen, Puhakka, Rautopuro (2017): Lukutaito luodaan yhdessä. Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2016).
Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos
Lue raportti
Nuorten media-arki ja lukutaito : PISA 2015
Lue raportti
Lukukeskuksen 10 faktaa lukemisesta -video
Katso 10 faktaa -video
Helkala, A. (2015). 2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana.
Lue pro gradu -tutkielma
Hiidenmaa, P. (2018). Yhä moniulotteisempi lukutaito. Virittäjä, 122(2).
Lue artikkeli
Jalli, I & Puranen, E. (2015). Kodin lukuympäristö lukutaidoltaan eroavissa ryhmissä.
Lue pro gradu -tutkielma
Kumpulainen, K., Vartiainen, J., Ouakrim-Soivio, N. & Hienonen, N. (2019). Lasten kotiympäristöt monilukutaidon kehittymisen areenoina:
Raportti pienten lasten huoltajille laaditusta kyselystä.
Lue raportti
Vorlesestudie (2015): Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln. Stiftung Lesen
Lue artikkeli
Tutustu myös
Hekkilä-Halttunen, P. (2015). Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen 240 s., Atena 2015
Lue opas