
Framsidan
/
Nationella programmet för läskunnighet 2030
/
Nationella läskunnighetsstrategin 2030
/
Läsande skola
/
Planering av arbetet
Läsande skola
Planering av arbetet
Grundande av ett läskunnighetsteam i skolan
- Välj ett läskunnighetsteam för er skola och reservera tid i kalendern för läskunnighetsteamets träffar.
- Med i läskunnighetsteamet kan vara t.ex. olika läroämnens lärare, rektorn, en kontaktperson från biblioteket, speciallärare, elevrepresentanter, represenanter för föräldraföreningen och efermiddagsverksamheten.
.
Lägg upp mål för Läsande skola
- Lägg upp klara mål för den läsfrämjande verksamheten.
- Ta små steg mot ett större mål.
Utarbetandet av en läskunnighetsplan
- Läskunnighetsplanen ger struktur för det läsfrämjande arbetet.
- Gör upp en läsårsplan för det läsfrämjande arbetet, t.ex. åtgärder veckovis, delmål, evenemang, temaveckor, kampanjer och festdagar som ni väljer att delta i.
- Läsande skola -planeringsverktyget har förslag på idéer som kan tas med i läskunnighetsplanen. Utnyttja planeringsverktygets idélista och webbsidans årsklocka.
- Fundera vilka åtgärder som förverkligas för de olika årskurserna. Gör upp gemensamma regler för skolans läsande verksamhetskultur.