Dela

facebook icon twitter icon

Artiklar

20.03.2020

Tips för läsfrämjande på distans

Skolorna i hela Finland har tagit i bruk distansundervisning fram till mitten av april. Läsrörelsen samlar de kommande veckorna tiotals läsfrämjande tips som kan användas av familjer och även lärare. Samla de tips som kan fungera bäst just för dig! Listan fylls på och uppdateras dagligen. Du hittar tipsen också på vårt instagramkonto @läsrörelsen. Tipsen finns också på finska på @lukuliike.

  1. Författare har aktiverat sig vad gäller distansundervisning. Maria Turtschaninoff svarar den här veckan på frågor om sina böcker och skrivande i allmänhet på Instagram stories. Du kan ställa frågor på svenska, finska eller engelska. @turtschaninoff. Även Sofi Oksanen svarar på skolelevers frågor på sitt instagramkonto på torsdagen kl. 19. @sofioksanen
  2. Flödesskrivning 5 minuter varje dag. Skapa en daglig skrivrutin: eleven skriver kring ett valt tema i fem minuter genom att låta tankarna flöda fritt, utan prestationskrav. Det viktiga är inte resultatet, utan att lära sig lita på sin förmåga att kunna skriva sina tankar på papper utan att lyfta pennan emellan. Texterna bedöms inte.
  3. Alla pysslar sitt eget läspass, dit eleven skriver in vad hen har läst eller som har lästs för hen. Hur många stjärnor får böckerna och varför?
  4. Läs en berättande dikt och skriv om dikten till en hel berättelse genom att skriva den i hela meningar.  Hur ändrades stämningen?
  5. Läs en dikt och måla dina känslor på papper. Arbetet kan fotograferas och skickas via Wilma (eller annan kanal ni använder).
  6. Bekanta er med japansk poesi: ta reda på vad haiku och tanka betyder. Skriv tillsammans med ett par en haiku och tanka-dikt t.ex. om gårdagens händelser.
  7. Skriv en kort fortsättningsberättelse. Varje elev fortsätter berättelsen med en fras. Till slut kan berättelsen läsas. Det här är lätt att förverkliga som en distansuppgift under flera veckor: berättelsen är alltid en dag hos en elev och fortsätter följande dag till nästa elev.
  8. Gör tillsammans Google-dikter: sök med slumpmässigt valda ord på Google och se hurdana meningar Google föreslår. Skriv upp meningarna och skapa en dikt av dem.
  9. Klipp ut ord från tidningar / reklamblad och skapa en reklamtext, en rolig berättelse eller en dikt. Mellan orden kan också klippas in bilder.
  10. Tjänsten Polyglutt öppnas gratis för alla barn och elever i 30 dagar. Via Polyglutt kan man läsa och lyssna på ett mångsidigt urval av böcker på flera olika språk. Tjänsten finns skilt för mindre barn och för skolbarn. Information om hur tjänsten tas i bruk samt användarnamn och lösenord finns tillgängliga på tjänstens webbsida: https://www.inlasningstjanst.se/nyheter/ilt-inlasningstjanst-oppnar-upp-polyglutt-for-alla-sina-kunder/?fbclid=IwAR2c-MFyo8WFnpm2P0P1RxTMoAQDqHRuiMFM_9j98zfG2x0OZ5U2442VnlE
  11. Apparatön är en berättelsefylld inlärningsmiljö som stöder målen i Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2016) som gäller mediakunnighet och färdigheter inom informations- och kommunikationsteknologi.2. https://www.aparaattisaari.fi/sv/index.html
  12. Estrids bokklubb är en videoserie om barnböcker. I serien intervjuar tonåriga Estrid barnboksförfattare och barnboksillustratörer. Dessutom diskuterar också andra barn författarnas och illustratörernas böcker. http://www.estridsbokklubb.fi/
  13. Använd ditt kommunala biblioteks e-tjänster. Biblioteken har ett mångsidigt utbud e-böcker och ljudböcker. Information finns på ditt biblioteks webbsidor.
  14. Barnens bibliotek är en webbplats för barn och unga med tips på barnböcker, skrivtips, nyheter, författarintervjuer m.m. Här hittar du mängder av lästips, temasidor, författarintervjuer, reportage och tävlingar. https://www.barnensbibliotek.se/
  15. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Ordkonstveckans berättarövning.
  16. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Uppgifter för bilderboken Säg hej! av Annika Sandelin och Linda Bondestam. Berättelsen finns också som animation på Yle Arenan.
  17. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Bokbingo för åk 1, som du kan skriva ut eller rita av från ordkonstskolans webbsida.
  18. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Eftis bokbingo för yngre skolelever och kompendium med läsinspiration för eftis.
  19. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Bokakutens humoristiska lästips av Doktor Landkust von Sydförbund.
  20. Läraren läser utdrag ur sina egna favoritböcker. Inspelning kan göras med egen mobiltelefon och länk till Wilma eller den kanal ni använder.
  21. Skolans personal berättar för eleverna om sina favoritböcker. Det kan göras som en blogg på skolans webbsida, via Wilma eller den kanal skolan använder.
  22. Var och en skriver ett kort brev eller e-postmeddelande till en person de beundrar. (Brevet behöver inte skickas.)
  23. Läs dikter och plocka ut roliga ord. Fundera vad orden betyder och om orden har en speciell funktion i diktens kontext.
  24. Skriv/rita en tecknad serie utgående från en bildserie: vad är det som händer? Förena olika sorters bilder och fundera hur man kan skapa en berättelse av dem.
  25. Beställ ett författarbesök till er klass från Läscentrum. Författarbesök ordnas också virtuellt. https://lukukeskus.fi/sv/framsida/
  26. Skriv i fem minuter en beskrivning av den här stunden. Vad ser du, vad hör du, vad känner du, vad känner du för dofter och smaker?
  27. Vad saknas i din kommun? Skriv ett förslag till kommunens beslutsfattare om att bygga en ny park eller annat område till kommunen.
  28. Skapa en månadsuppgift relaterad till årstiden, med en egen liten skrivuppgift för varje dag. Skriv t.ex. en vårdikt ur naturens synvinkel då naturen vaknar efter vintern. Hur ser våren ut, hur låter den, hur känns den? Hur skulle dikten skrivas ur en insekts, ekorres, fågels, träds synvinkel?
  29. Läsutmaning: läs på så många olika ställen som möjligt i ditt hem under en viss tid (t.ex. en månad). På soffan, under ett täcke, i en kall bastu, på trappan, under bordet.
  30. Berätta en berättelse i ring. Detta kan göras också via en distansuppkoppling. Någon börjar med att berätta vad som faller in. Följande fortsätter.
  31. Samla en virtuell vägg (t.ex. Padlet) full med olika texter, minst 50 texter. Läraren namnger de olika väggarna enligt olika texttyper. (1. Prosa, 2. Drama, 3. Lyrik 4. Fakta 5. Media, 6. Övrigt). Kan någon text hör till flera olika kategorier, eller kan kategorierna spjälkas i ännu mindre delar?
  32. Skriv en kort insändare om inlärning eller annat aktuellt till skolans tidning eller skolans webbsidor. Kunde ni också skicka insändaren till en lokal tidning?
  33. Skapa en bokcirkel på distans. Kom överens om en bok ni läser och håll bokcirkel en gång i veckan. Läs ett visst sidantal i veckan. En eller flera elever kan planera färdiga frågor inför följande diskussionstillfälle.
  34. För tillfället studerar många elever runtom i världen på distans. Kan er klass skaffa en fadderklass från ett annat land och få fadder-brevvänner från den klassen? Skriv ett brev och skicka en kort presentationsvideo där ni berättar om er på ert modersmål och på ett främmande språk.
  35. Leta på webben om det finns någon aktuell skrivtävling att delta i, enskilt eller en hel klass tillsammans? Eller kan ni ordna en egen?
  36. Samla tre nyheter om samma ämne ur olika nyhetskanaler. Fundera på hur nyheterna skiljer sig från varandra. Har de olika synvinklar?
  37. Gå en gång i månaden till biblioteket och låna en egen pulpetbok. Även e-böcker eller ljudböcker kan användas. Bekanta er med det utbud på e-material ert lokala bibliotek har. Information finns på bibliotekets webbsida. Eller kanske er skola kan ta i bruk nätbiblioteket Ebban?