Dela

facebook icon twitter icon

Undantagstillstånd

20.03.2020

Tips för läsfrämjande på distans

Skolorna i hela Finland har tagit i bruk distansundervisning fram till mitten av maj 2020. Läsrörelsen samlar de kommande veckorna tiotals läsfrämjande tips som kan användas av familjer och även lärare. Samla de tips som kan fungera bäst just för dig! Listan fylls på och uppdateras dagligen. Du hittar tipsen också på vårt instagramkonto @läsrörelsen. Tipsen finns också på finska på @lukuliike.

  1. Författare har aktiverat sig vad gäller distansundervisning. Maria Turtschaninoff svarar den här veckan på frågor om sina böcker och skrivande i allmänhet på Instagram stories. Du kan ställa frågor på svenska, finska eller engelska. @turtschaninoff. Även Sofi Oksanen svarar på skolelevers frågor på sitt instagramkonto på torsdagen kl. 19. @sofioksanen
  2. Flödesskrivning 5 minuter varje dag. Skapa en daglig skrivrutin: eleven skriver kring ett valt tema i fem minuter genom att låta tankarna flöda fritt, utan prestationskrav. Det viktiga är inte resultatet, utan att lära sig lita på sin förmåga att kunna skriva sina tankar på papper utan att lyfta pennan emellan. Texterna bedöms inte.
  3. Alla pysslar sitt eget läspass, dit eleven skriver in vad hen har läst eller som har lästs för hen. Hur många stjärnor får böckerna och varför?
  4. Läs en berättande dikt och skriv om dikten till en hel berättelse genom att skriva den i hela meningar.  Hur ändrades stämningen?
  5. Läs en dikt och måla dina känslor på papper. Arbetet kan fotograferas och skickas via Wilma (eller annan kanal ni använder).
  6. Bekanta er med japansk poesi: ta reda på vad haiku och tanka betyder. Skriv tillsammans med ett par en haiku och tanka-dikt t.ex. om gårdagens händelser.
  7. Skriv en kort fortsättningsberättelse. Varje elev fortsätter berättelsen med en fras. Till slut kan berättelsen läsas. Det här är lätt att förverkliga som en distansuppgift under flera veckor: berättelsen är alltid en dag hos en elev och fortsätter följande dag till nästa elev.
  8. Gör tillsammans Google-dikter: sök med slumpmässigt valda ord på Google och se hurdana meningar Google föreslår. Skriv upp meningarna och skapa en dikt av dem.
  9. Klipp ut ord från tidningar / reklamblad och skapa en reklamtext, en rolig berättelse eller en dikt. Mellan orden kan också klippas in bilder.
  10. Tjänsten Polyglutt öppnas gratis för alla barn och elever i 30 dagar. Via Polyglutt kan man läsa och lyssna på ett mångsidigt urval av böcker på flera olika språk. Tjänsten finns skilt för mindre barn och för skolbarn. Information om hur tjänsten tas i bruk samt användarnamn och lösenord finns tillgängliga på tjänstens webbsida: Bekanta dig med Ployglutt
  11. Apparatön är en berättelsefylld inlärningsmiljö som stöder målen i Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2016) som gäller mediakunnighet och färdigheter inom informations- och kommunikationsteknologi.2. https://www.aparaattisaari.fi/sv/index.html
  12. Estrids bokklubb är en videoserie om barnböcker. I serien intervjuar tonåriga Estrid barnboksförfattare och barnboksillustratörer. Dessutom diskuterar också andra barn författarnas och illustratörernas böcker. http://www.estridsbokklubb.fi/
  13. Använd ditt kommunala biblioteks e-tjänster. Biblioteken har ett mångsidigt utbud e-böcker och ljudböcker. Information finns på ditt biblioteks webbsidor.
  14. Barnens bibliotek är en webbplats för barn och unga med tips på barnböcker, skrivtips, nyheter, författarintervjuer m.m. Här hittar du mängder av lästips, temasidor, författarintervjuer, reportage och tävlingar. https://www.barnensbibliotek.se/
  15. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Ordkonstveckans berättarövning.
  16. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Uppgifter för bilderboken Säg hej! av Annika Sandelin och Linda Bondestam. Berättelsen finns också som animation på Yle Arenan.
  17. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Bokbingo för åk 1, som du kan skriva ut eller rita av från ordkonstskolans webbsida.
  18. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Eftis bokbingo för yngre skolelever och kompendium med läsinspiration för eftis.
  19. Ordkonst-övning på distans som du hittar i sin helhet på Sydkustens ordkonstskolas webbsida: Bokakutens humoristiska lästips av Doktor Landkust von Sydförbund.
  20. Läraren läser utdrag ur sina egna favoritböcker. Inspelning kan göras med egen mobiltelefon och länk till Wilma eller den kanal ni använder.
  21. Skolans personal berättar för eleverna om sina favoritböcker. Det kan göras som en blogg på skolans webbsida, via Wilma eller den kanal skolan använder.
  22. Var och en skriver ett kort brev eller e-postmeddelande till en person de beundrar. (Brevet behöver inte skickas.)
  23. Läs dikter och plocka ut roliga ord. Fundera vad orden betyder och om orden har en speciell funktion i diktens kontext.
  24. Skriv/rita en tecknad serie utgående från en bildserie: vad är det som händer? Förena olika sorters bilder och fundera hur man kan skapa en berättelse av dem.
  25. Beställ ett författarbesök till er klass från Läscentrum. Författarbesök ordnas också virtuellt. https://lukukeskus.fi/sv/framsida/
  26. Skriv i fem minuter en beskrivning av den här stunden. Vad ser du, vad hör du, vad känner du, vad känner du för dofter och smaker?
  27. Vad saknas i din kommun? Skriv ett förslag till kommunens beslutsfattare om att bygga en ny park eller annat område till kommunen.
  28. Skapa en månadsuppgift relaterad till årstiden, med en egen liten skrivuppgift för varje dag. Skriv t.ex. en vårdikt ur naturens synvinkel då naturen vaknar efter vintern. Hur ser våren ut, hur låter den, hur känns den? Hur skulle dikten skrivas ur en insekts, ekorres, fågels, träds synvinkel?
  29. Läsutmaning: läs på så många olika ställen som möjligt i ditt hem under en viss tid (t.ex. en månad). På soffan, under ett täcke, i en kall bastu, på trappan, under bordet.
  30. Berätta en berättelse i ring. Detta kan göras också via en distansuppkoppling. Någon börjar med att berätta vad som faller in. Följande fortsätter.
  31. Samla en virtuell vägg (t.ex. Padlet) full med olika texter, minst 50 texter. Läraren namnger de olika väggarna enligt olika texttyper. (1. Prosa, 2. Drama, 3. Lyrik 4. Fakta 5. Media, 6. Övrigt). Kan någon text hör till flera olika kategorier, eller kan kategorierna spjälkas i ännu mindre delar?
  32. Skriv en kort insändare om inlärning eller annat aktuellt till skolans tidning eller skolans webbsidor. Kunde ni också skicka insändaren till en lokal tidning?
  33. Skapa en bokcirkel på distans. Kom överens om en bok ni läser och håll bokcirkel en gång i veckan. Läs ett visst sidantal i veckan. En eller flera elever kan planera färdiga frågor inför följande diskussionstillfälle.
  34. För tillfället studerar många elever runtom i världen på distans. Kan er klass skaffa en fadderklass från ett annat land och få fadder-brevvänner från den klassen? Skriv ett brev och skicka en kort presentationsvideo där ni berättar om er på ert modersmål och på ett främmande språk.
  35. Leta på webben om det finns någon aktuell skrivtävling att delta i, enskilt eller en hel klass tillsammans? Eller kan ni ordna en egen?
  36. Samla tre nyheter om samma ämne ur olika nyhetskanaler. Fundera på hur nyheterna skiljer sig från varandra. Har de olika synvinklar?
  37. Gå en gång i månaden till biblioteket och låna en egen pulpetbok. Även e-böcker eller ljudböcker kan användas. Bekanta er med det utbud på e-material ert lokala bibliotek har. Information finns på bibliotekets webbsida. Eller kanske er skola kan ta i bruk nätbiblioteket Ebban?
  38. Ljudboken “Nelson Tigertass” skriven och inläst av Lena Frölander-Ulf finns på Yle Arenan. Boken vann Arvid Lydecken-priset 2019 och var samma år nominerad för Finlandia junior och Runeberg junior.
  39. Tv-serien baserad på Zoo-boken Virala genier av Kaj Korkea-aho och Ted Forsström finns på Yle Arenan, och de finlandssvenska läsambassadörerna har skapat ett pedagogiskt material baserat på boken. Materialet lämpar sig bra för distansundervisning, och finns att ladda på Läsrörelsens materialbank. Boken finns t.ex. att låna på det digitala skolbiblioteket Ebban.
  40. Estrids bokklubb, webbserien om barn- och ungdomslitteratur, har pedagogiskt material, tips på diskussionsfrågor och inspirerande övningar till dig som planerar modersmålslektioner på distans! bäst lämpar de sig för lågstadiet. Det pedagogiska materialet hittar du på Läsrörelsens materialbank.
  41. De finlandssvenska läsambassadörerna har sammanställt ett pedagogiskt material till Maria Turtschaninoffs bok Underfors. Materialet är gjort med tanke på självstuderande elever och lämpar sig bra för distansundervisning. Fantasyromanen rekommenderas för läsare i åldern 13-15 år. Boken finns att låna t.ex. på det digitala skolbiblioteket Ebban och det pedagogiska materialet finns på Läsrörelsens materialbank.
  42. Sagopyssel i mormors stuga med LillaLuckan Raseborg ger dig en digitalt sänd sagostund med sagomormor Maria Sundell. Högläsning av sagor på svenska med tillhörande pyssel. Materialen för pysseluppgifterna kan vara återvinningsmaterial eller sådant som lätt hittas hemma eller ute i naturen. Mera information hittar du på Luckans webbsida
  43. E-biblioteket samlar alla allmänna biblioteks e-tjänster på samma plats: https://ekirjasto-beta.kirjastot.fi
  44. Sidospår – Boksampos ingångssida till barn- och ungdomslitteratur är alltid öppen. På webbsidan hittar du intressanta författare, böcker, nya läsupplevelser och du kan se i vilka bibliotek böckerna finns.
  45. Bibliotekskanalen är bibliotekens webbtv, med litteraturprogram. Under barnprogram finns lästips, program med och för barn samt läshunden Sylvis videoblogg.
  46. Delta i LANU!-festivalen, en virtuell festival för barn- och ungdomslitteratur. Program på finska och svenska. LANU ordnas den 3-9.4.2020 på sociala media. www.facebook.com/LANUfestarit
  47. En modern saga. Läs en saga för eleverna. Skriv om en gammal saga till en modern version tillsammans med eleverna. Hela klassen berättar berättelsen och läraren skriver. Huvudpersonerna, miljön, händelserna och intrigerna funderas tillsammans.
  48. Klipp ut nyhetsbilder eller reklam ur tidningar eller som skärmdump från webben och samla dem till en presentation på t.ex. PowerPoint. Fundera hur bilderna är tagna och hur är de eventuellt behandlade?
  49. Högläsningsutmaning! Barnet / den unga / eleven väljer en bok och läser högt ur den 15minuter varje dag under tre veckor för en vuxen om möjligt. Eller för ett syskon, ett husdjur, en mjukis, en släkting… Diskutera gärna tillsammans med barnet om den lästa texten.
  50. Läskunnighet är en riktig sinnets superkraft! Barnets fantasiförmåga, medkänsla och empatiförmåga stärks, ordförrådet växer och uttrycksförmågan förbättras.Högläsning hemma stärker relationerna inom familjen och läskunnighet är en förutsättning för jämlikhet och demokrati. Mera fakta om läsningens mäktiga kraft hittar du på Läsrörelsens webbsida samt på sidan Läs för barnet.
  51. På Yle Arenan finns också ljudböcker, både för vuxna och barn. Bl.a. muminböckerna lästa av Tove Jansson. Passar såväl ung som gammal. Perfekt att lyssna på tillsammans! Hela utbudet av ljudböcker finns på https://arenan.yle.fi/audio/program/ -> poddar för barn.
  52. På Barnens bibliotek hittar du massor med roligt, bl.a. en sida med boktips där barn tipsar för barn om barnböcker.
  53. Fibul r.f. är en förening för författare och illustratörer av barn- och ungdomslitteratur på svenska i Finland. Fibul arbetar för att höja statusen och öka synlighten för barn- och ungdomslitteraturen på svenska i Finland. Fibuls webbsidor har intressant material för alla som är intresserade av barn- och ungdomslitteratur! Där kan du också läsa Magasinet MERA med allt från intervjuer och boktips till kolumner och kreativa uppgifter. Låt dig inspireras! Läs mera på Fibuls webbsida: www.fibul.fi
  54. MOI-tips: Utvecklingsprogrammet Inlärning av multilitteracitet med glädje (MOI) grundar sig på vetenskapliga forskningsdata med syfte att utveckla verksamhetsmodeller som främjar barnens multilitteracitet samt hjälpa personalen inom småbarnspedagogik och förskole- och nybörjarundervisning att stödja barnens multilitteracitet. Webbsidorna har mycket material att ladda ner eller beställa. http://www.monilukutaito.com/se/
  55. MOI-tips: Poesirap. Ett för barn inspirerande sätt att bekanta sig med poesi och dikter är att kombinera dessa med musik. Välj eller producera musiken tillsammans med barnen. Fundera på olika stämningar som skapas i dikter och musik, samt hur valet av musik kan bidra till stämningen. Hela övningen Poesirap hittar du här.
  56. MOI-tips: Rita logor! Sök logor och diskutera om vad de är och till vad och varför de används? Försök rita bekanta logor från minnet – istället för kommersiella logor kan ni använda t.ex. städers kännetecken, eller polisens / sjukhusens symboler. Ni kan också hitta på egna logor! Att tillsammans utforska och fundera över olika logor är en del av multilitteracitet! Hela Rita logor -övningen hittar du här.
  57. MOI-tips: MyAR Julle-appen. Underbara sagor och berättelser! Skapa och dela berättelser. Den avgiftsfria MyARJulle -appen stödjer barns multimodala berättande. Öppna appen, ta en bild och berätta om Julles äventyr.
    Du hittar MyARJulle i AppStore och Google Play. Se även www.myar.community/julle/
  58. Tema: brev. Postmuseets kampanj #karenteenikirjeet (på finska) utmanar alla att skriva ett brev till någon närstående som för tillfället sitter hemma i karantän. Vem kunde du skicka ett brev till?
  59. Tema: brev. Skriv ett brev till framtidens dig själv. Vad är speciellt med den här tiden? Hur har du spenderat din tid hemma? Vad ger dig glädje för tillfället? Du kan också bekanta dig med Sveriges postmuseums kampanj “Brev till mig själv 1994-2019”.
  60. Tema: brev. Bekanta er med Postmuseets material på nätet från utställningen Oförglömliga brev. (På finska. Alternativt, läs brev på Sveriges postmuseums kampanj “Brev till mig själv 1994-2019”). Välj ett brev från sidan och läs och/eller lyssna på det. Försök sätta in dig i mottagarens stövlar och tänk ut ett svar på brevet. Vad tror du mottagaren känner då hen läser brevet du skickat som svar?
  61. Tema: brev. Skriv en kort berättelse utgående från ett av breven. I en hurdan situation skrevs brevet? Vad har hänt precis innan brevet skickats och vad händer efter det? Får hen svar på sitt brev?
  62. Tipsa din kompis / klasskompis om en Youtube-musikvideo du tycker om. Motivera varför du tycker om den här videon.
  63. Ta ett foto på dig själv där du uttrycker en känsla. Be en klasskompis känna igen känslan på bilden.
  64. Välj en film att titta på tillsammans. Vad berättar filmen om människans liv, och vad betyder filmen för dig? Hur kan man tolka filmen? Fundera på filmens handling, tema och personer. Var det något i filmen du blev och fundera på?
  65. Leta fram filmomslag och dela in filmerna enligt tema och genre. Diskutera filmerna. Hur kan filmomslaget berätta vad filmen handlar om?
  66. Flödesskrivning kring ett visst tema. Skriv 5 minuter kring ett visst tema, som läraren kan välja. Skriv t.ex. två gånger i veckan i 6 veckor och se vad allt som skrivs i häftet under den tiden. Om ni vill kan ni parvis läsa för varandra vad ni skrivit, men att presentera sin text eller rättskrivning är mindre relevant. Det viktiga är kreativiteten och att våga skriva!
  67. Gemensamt skrivande. Välj tre ord som alla använder i sin text. Välj utgångspunkten för det ni skriver: en rolig historia som utspelar sig i sommarnatten, en tröttsam bilresa, en fiskefärd etc. Om ni vill kan ni till slut läsa era berättelser för varandra och jämföra hur olika de kan bli.
  68. Leta minst fem olika symboler från skolbyggnaden, din närmiljö eller webben. Hitta på nya betydelser för symbolerna: kan symbolen för nödutgång eller brandpost symbolisera något annat? Hur ser symbolen ut om man vänder den upp och ned?
  69. Läs för barnet-webbsidan hittar du fakta om läsning, boktips, material för både familjer och småbarnspedagogik, rim och ramsor.
  70. Läs för barnet: Gör läsningen till en rutin. Man kan sprida ut lässtunder längs med dagen. Varje familj kan skapa sina alldeles egna rutiner för gemensamma lässtunder. På morgonen, innan dagsvilan, efter maten? Reservera en stund varje dag för en gemensam lässtund.
  71. Läs för barnet: Utveckla boken till en lek. Väck berättelsen till liv! Har ni mjukdjur eller dockor som motsvarar de djur eller figurer som finns i boken? Vad äter de i boken? Hur kunde en koja se ut som byggs utgående från berättelsen? Hur klär sig huvudkaraktären? Bokens berättelse kan fortsätta i barnets lek.
  72. Läs för barnet: Undersök och lär. Böcker om djur, natur, hobbyn och andra faktaböcker kan utforskas tillsammans med barnet. Kanske ni kan hitta växter från naturboken på er gård? Vilket är världens största djur? Hur bygger man en fågelholk?
  73. Läs för barnet: Låt fantasin flöda. Vad händer i berättelsen? Hurdana figurer och karaktärer finns i boken? Hur skulle berättelsen se ut som ett konstverk? Rita, måla eller pyssla.
  74. Berätta muntligt eller skriftligt om en bok du läst.
  75. Välj det bästa stycket ur boken och läs det högt eller skriv ner det.
  76. Fantisera att bokens huvudperson kommer som ny elev till er klass. Hur skulle du presentera hen?
  77. Leta runt omkring dig. Hittar du tre föremål som kunde höra till boken?
  78. Planera och gör en ny pärm till boken.
  79. Den 20-26.4.2020 firas Läsveckan! Läsveckan är Läscentrums årligen återkommande evenemang som firar läsning i hela landet. I år firas Läsveckan som en virtuell läsfest. Årets tema är Kreativitet i luften. På Läsveckans webbsidor finns inspirerande material och övningar för läs- och skrivundervisning, både för skola och småbarnspedagogik – samt tips för familjer. www.lukuviikko.fi/sv/
  80. Läsveckan 2020: Hur ser dina läsvanor ut när det råder undantagstillstånd? Berätta och för utmaningen vidare till andra: #läsveckan #läsveckan2020 #kreativitetiluften
  81. Läsveckan 2020: Satsa på finlandssvensk litteratur! Under läsveckan lyfter skolbiblioteket Ebban upp finlandssvenska titlar på sin ingångssida. På Ebban hittar du också Ebbans läsbingo! De flesta svenskspråkiga skolor i Finland har nu tillgång till Ebban.
  82. Läsveckan 2020: Boka ett virtuellt författarmöte via Läscentrum. Författarbesök har visat sig vara ett effektivt sätt att inspirera barn och unga till läsning. Ni kan träffa författare också virtuellt!
  83. En stor del av artiklarna i mediaflödet det senaste tiden har handlat om coronaviruset. Enligt en undersökning som gjorts av Tidningarnas Förbund (Sanomalehtien Liitto) upplever 70% av unga vuxna att det finns lite för mycket coronanyheter för deras behov. Hur upplever du mängden av coronanyheter? Vad har du för åsikt i att nyheterna nu handlar så mycket om corona?
  84. Tidningarnas Förbund (Sanomalehtien Liitto) publicerar på sin webbsida på finska tips för hur nyheter kan användas i undervisningen. Följande tips är samlade från tipsen 8/2020 och är riktade till gymnasiet och yrkesutbildning. https://sanomalehtiopetuksessa.fi/
  85. Tidningarnas Förbund: Ögna igenom en nyhetssida på webben. Hur stor del av artiklarna handlar på ett eller annat sätt om corona
  86. Tidningarnas Förbund: Vilka nyheter var aktuella innan coronakrisen? Lista minst tre ämnen. Välj att fokusera på ett av ämnena och ta reda på hur situationen ser ut nu.
    Följande tips är samlade från PLAN Internationals webbsida globaalikoulu (på finska). Här är länkarna utbytta till motsvarande på svenska.
  87. Se på videon om Barnkonventionen. Svara sedan på följande frågor: Vilka rättigheter nämns i barnkonventionen? Nämn minst 5 rättigheter. Var du förvånad över något i videon? Vad? Varför behövs barnkonventionen?
  88. Läs ett sammandrag om barnkonventionen (längst ner på sidan).
  89. Vilken rättighet i barnkonventionen i sammandraget tycker du är viktigast? Välj den och gör en tankekarta. Skriv rättigheten mitt på pappret och svara på följande frågor runtomkring: Varför är den här rättigheten speciellt viktig? I vilka situationer eller för vem uppfylls den inte? Vad borde göras för att den här rättigheten skulle uppfyllas för alla barn? På vems ansvar är det att rättigheten uppfylls?
  90. Gör en video där du presenterar den rättighet du valt. Du kan använda dig av tankekartan du gjort. Berätta på videon varför den här rättigheten är viktig, i vilka situationer den är hotad och vad som bör göras för att den skall uppfyllas för varje barn. Formen för videon är fri: det kan vara en reklamfilm, nyhetssändning, tal, dikt, musikvideo… Videon bör vara 2-3 minuter lång. Om du vill kan du redigera videon. Skicka videon till din lärare.
  91. Denna vecka presenteras hur projektet Min berättelse (Mun tarina) förverkligats samt tankar kring estradpoesins roll i utvecklandet av läsmotivation. Min berättelse-projektet har styrts av Läscentrum, och to 23.4 kl. 14 berättar Aura Nurmi och Juho Kuusi om projektet på Läscentrums facebook och Kirjastokaista. Följande tips (i lite förkortad form) är samlade från Min berättelse-uppgiftshelheten. Uppgifterna och tipsen är riktade till åk 7-9 och andra stadiets läroinrättningar
  92. Min berättelse: Typiska litterära drag i estradpoesin är till exempel minnen ur det personliga livet, och att omvandla dem till konst. Allt du skriver behöver inte vara sant: I estradpoesin blandar man ofta fakta med fiktion, och du väljer själv i vilken utsträckning diktens ”jag” motsvarar ditt verkliga jag.
  93. Min berättelse: Skriv ett tankeflöde i 5-10 minuter. Försök hålla pennan i gång hela tiden. Du kan till exempel börja så här ”Nu är jag…”, ”Om jag kunde, skulle jag…” eller ”En vacker dag tänker jag…” Efter det här kan du stryka under ord eller meningar i texten som du tycker är intressanta. Du kan fortsätta skriva om dem senare.
  94. Min berättelse: Skriv om alla de hem du bott i under ditt liv. Inled med adressen, till exempel Bärvägen 1 B, Skogshagen. Du kan skriva om dina hem i den ordning du har bott i dem, eller i vilken ordning du själv vill. Du kan också skriva om husdjur du haft. Skriv om minst tre adresser /djur eller det ämne du väljer. Om du väljer djur i stället för hem kan du skriva djurets namn i stället för adressraden.
  95. Min berättelse: I den här uppgiften använder vi upprepningen som ett stilgrepp och en effekt. Skriv en text där varje strof (rad) inleds med orden ”Jag vägrar” och / eller ” Jag vill”. Den här sortens hör man till exempel inom spoken word, där man försöker övertyga och göra intryck på publiken.
  96. Min berättelse: Poetry slam med ”dålig dikt” Tröskeln för att föra fram dikter inför publik kan vara hög. Man kan sänka den genom att ordna en poetry slam-tävling i ”dålig dikt”, där artisten får högre poäng ju sämre dikten är.
  97. Idag den 23.4.2020 firas Världsboksdagen, som också går under namnet Bokens och rosens dag. Det är många saker som inte går att göra för tillfället, men man kan alltid läsa en bok, dela med sig av sina bästa boktips, skriva egna berättelser – eller skriva en boktiteldikt.
  98. Skriv en dikt med hjälp av boktitlar. Stapla böcker på varandra så att bokryggarna skapar en dikt. Idén är från Svenska Yle Kultur och vill du delta i kampanjen kan du skapa en boktiteldikt med temat “Vad längtar du efter alldeles speciellt just nu?” och tagga med #boktiteldikt och @ylekultur.
  99. Rita i grupp en bild på berättelsens huvudperson, så att var och en i sin tur ritar en bit på teckningen tills alla tycker att den är klar. Här kan t.ex. användas programmen Google Jamboard eller Draw Chat. Hitta sen på en berättelse om huvudpersonen. Berättelsen skrivs genom att alla turvis hittar på hur berättelsen fortsätter.
  100. Celia producerar och förmedlar litteratur i tillgängliga format, bl.a. talböcker och punktskriftsböcker. Celias böcker får användas av alla som har svårt att läsa vanliga böcker. Användarna kan ansluta sig till Celias avgiftsfria talbokstjänst på biblioteket.Celias avgiftsfria talböcker kan användas som intensifierat och särskilt stöd för elever som har en läsnedsättning. https://www.celia.fi/sv/tjanster/tjanster-skolor/
  101. Böcker kan användas både som tryckta böcker, ljudböcker eller e-böcker. Bekanta er med utbudet på ljud- och e-böcker på Celias webbsidor eller på ert lokala biblioteks webbsidor. https://www.celianet.fi/sv/
  102. LL-Center arbetar med och för lättläst på svenska i Finland. LL-Center verkar inom FDUV men erbjuder service åt alla som har nytta av lättläst. LL-Center ger ut den lättlästa nyhetstidningen LL-Bladet och informerar om och lånar ut lättlästa böcker. Bekanta er med lättläst på LL-centers webbsidor. Hur skiljer sig lättläst från icke-lättläst text? https://www.ll-center.fi/svenska/start/
  103. Bekanta er med lättlästa böcker. Elever på samma klass kan läsa samma berättelse som en vanlig bok eller som lättläst. Kom ihåg att lättläst också finns som ljudböcker, och kolla också utbudet på lättläst på ert lokala bibliotek. På Celias webbsida kan du söka böcker med sökord “lättläst”: https://www.celianet.fi/sv/