Jaa sivu

facebook icon twitter icon

Artikkeli

28.03.2020

5 vinkkiä joka päivä: lukeminen ja lukuinto (etä)opetuksessa ja kotona

Suurin osa kouluista on siirtynyt etäopetukseen koko Suomessa huhtikuun puoleenväliin saakka. Samaan aikaan kodeissa ja perheissä pohditaan tapoja saada lapset tehtävien ja lukemisen äärelle karanteenin aikana. Lukuliike laittoi viisaat päänsä yhteen ja kokoaa tulevien viikkojen aikana kymmenittäin vinkkejä, joita voi hyödyntää myös etänä järjestettävässä opetuksessa ja kotona. Osaa vinkeistä voi soveltaa esimerkiksi Wilman kautta lähetettäviksi tehtäviksi, osa taas onnistuu paremmin etäyhteyden kautta. Poimi alta vinkit oman tilanteesi mukaan! HUOM! Listaa jatketaan ja päivitetään joka päivä. Löydät vinkit myös sosiaalisen median kanavistamme. Vinkit löytyvät ruotsinkielisinä kotisivujemme SV-osiosta (etusivun oikea yläkulma).

  1. Kirjailijat ja toimittajat ovat aktivoituneet etäopetuksen suhteen. Katsokaa ja keskustelkaa heidän kanssaan virtuaalisesti, jos luokalla tai sen oppilailla on esimerkiksi pääsy Instagram-palveluun. Maria Turtschaninoff (@turtschaninoff) ja Sofi Oksanen (@sofioksanen) auttavat etäopetukseen joutuneita oppilaita kirjallisuusaiheisissa tehtävissä Instagramissa. Kirjailija Timo Parvela lukee Facebook-sivullaan päivittäin otteita kirjoistaan.
  2. Kirjoittakaa ajatuksenvirtaa 5 minuuttia päivässä. Luokaa päivittäinen kirjoitusrutiini: tärkeintä ei ole tulos vaan luottamus kykyyn kirjoittaa ajatukset paperille. Näitä ei arvioida.
  3. Kaikki askartelevat omat lukupassin, joihin oppilas merkitsee kirjat, jotka hän on lukenut tai joita hänelle on luettu kotona. Kuinka monta tähteä kirjat saavat ja miksi?
  4. Lukekaa yhdessä kertova runo ja kirjoittakaa runo uudelleen kokonaisin virkkein tarinaksi. Miten tunnelma muuttuu? Voi toteuttaa myös yksilötehtävänä.
  5. Lukekaa runo ja maalatkaa tunnelma paperille. Tuotoksista voi lähettää kuvia Wilman tai etäyhteyden kautta.
  6. Tutustukaa japanilaiseen runouteen: selvittäkää, mitä ovat haiku ja tanka. Kirjoittakaa parin kanssa yhdessä haiku ja tanka vaikka eilisen päivän tapahtumista. 
  7. Kirjoittakaa lyhyt jatkotarina. Jokainen oppilas jatkaa tarinaa yhden virkkeen verran. Lopuksi tarina voidaan lukea. Tämä on helppo toteuttaa etänä viikkojen kuluessa: tarina on aina päivän jonkun luona ja etenee seuraavana päivänä seuraavalle.
  8. Tehkää yhdessä Google-runoja: hakekaa satunnaisilla sanoilla Googlen hakupalvelusta ja katsokaa, minkälaisia lauseita haku ehdottaa. Kirjatkaa lauseet ylös ja yhdistelkää ne runoiksi, jotka esitätte toisillenne jos mahdollista.
  9. Kokeilkaa muita internetin kokeellisen runouden palveluita: esim. runokone.com. Mistä nämä runot kertovat ja miten runon tekotapa muuttaa lopputulemaa?
  10. Lukulumo avaa koulu- ja home access -palvelunsa ilmaiseen käyttöön. Lukulumo on lukemista, äidinkieltä ja monikielisyyttä edistävä työkalu. Lukulumosta löydät suuren valikoiman ääneen luettuja lastenkirjoja, joista monet on luettu ääneen myös useilla eri kielillä. Lue lisää
  11. Aparaattisaari on tarinallinen oppimisympäristö, joka tukee Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2016) tavoitteita liittyen medialukutaitoon ja tieto- ja viestintäteknologian taitoihin. 
  12. Suomalaiset eturivin runoilijat järjestivät pienen virtuaalisen runokeikan, joka julkaistiin tänään. Katsokaa video yhdessä Youtubesta nimellä “Runous.Nyt”
  13. Yöstäjä-yhdistys on kehittänyt runorobotin, jonka avulla voi harjoitella ja kirjoittaa haiku-runoja: katso täältä
  14. Hyödynnä alueesi kirjaston palveluita. E-kirjastopalveluja on laajalti tarjolla. Kokeile esim. monen kirjaston käyttämää viddla.fi -elokuvapalvelua, josta löytyy paljon myös lapsille sopivia elokuvia. Lue lisää

    Seuraavat viisi vinkkiä ovat Suomen sanataideopetuksen seuran Lue ja luo! -tehtäväpaketista, jonka on koonnut Suomen sanantaideopetuksen seuran puheenjohtaja Pia Krutsin. 
  15. LOHIKÄÄRMEEN KASVATUS. Millainen lohikäärme sopisi sinulle? Vaarallinen ja arvaamaton, vai kiltti ja ystävällinen? Mahtuuko se vaatekaappiin vai tarvitseeko oman luolan? Suunnittele oma lohikäärmeesi kirjoittamalla ja piirtämällä!
  16. YSTÄVÄKIRJA. Keksi, mitä lukemasi kirjan henkilöhahmo kirjoittaisi ystäväkirjaan! Mikä on hänen lempiruokansa tai lempibiisinsä? Mitä hän toivoo, missä on surkea, tai mitä hän ei koskaan tekisi?
  17. SATUHAHMOJEN TAUKOJUMPPA. Tauota ahkeraa työskentelyäsi satuhahmojen tyyliin! Keksi viisi eri liikettä valitsemillesi, kirjallisuudesta tutuille hahmoille, esimerkiksi: Iso Paha Susi hiiviskelee, Robin Hood ampuu jousipyssyllä, Prinsessa Ruusunen herää… Tee liikkeet monta kertaa peräkkäin!
  18. ÄÄNIVIESTI AVARUUSOLENNOILTA. Olet juuri vastaanottanut avaruusolentokielisen viestin! Kirjaa viesti ylös oudolla kielellä, ja tee myös suomennos: mitä avaruusolennoilla on asiaa? Voit tehdä tehtävän myös kaverin kanssa: vaihtakaa laatimianne viestejä ja kirjoittakaa suomennokset!
  19. LUO TAPAHTUMAPAIKKA. Tapahtumapaikan luominen on hyvä tapa aloittaa tarinan tekeminen! Ideoi vaikka velhojen metsä, avaruusolioiden kaupunki tai vampyyrien kartano. Tee paikasta kartta tai kuva piirtämällä ja kirjoittamalla, ja kysy ideoita siihen myös muilta. Sopii myös ryhmän etätehtäväksi: jokainen osallistuja ehdottaa vuorollaan paikkaan sisältöjä, ja lopuksi annetaan paikalle nimi.
  20. Opettaja lukee pätkiä omista, rakkaimmista kirjoistaan oppilailleen. Jos etäyhteys ei ole mahdollinen, äänittää voi esimerkiksi omalla kännykällä. Linkki Wilmaan tai pilvipalvelutilille (GoogleDrive, OneDrive tms).
  21. Opettajat luovat koulun sivuille blogin tai Wilma/Facebook-päivityksen, jossa henkilökunnan jäsenet kertovat lukemistaan rakkaista kirjoistaan oppilaille.
  22. Lukekaa runoja ja poimikaa niistä hassuja sanoja. Miettikää yhdessä, mitä sanat tarkoittavat ja onko niillä erityistehtävä runon kontekstissa.
  23. Jokainen kirjoittaa lyhyen sähköpostikirjeen ihailemalleen henkilölle. Kirjettä ei tarvitse lähettää.
  24. Kirjoittakaa kuvasarjasta sarjakuva: mitä tässä tapahtuu? Voitte liittää yhteen hyvin erilaisia kuvia ja miettiä, miten niistä saisi muodostettua tarinan.
  25. Tilatkaa Lukukeskukselta kirjailijavierailu luokkaanne. Kirjailijavierailuita järjestetään myös virtuaalisesti.
  26. Kirjoittakaa viisi minuuttia tuokiokuvausta. Kirjoita mitä näet, kuulet, maistat, haistat ja tunnet.
  27. Mitä kaupunkinne kaipaa? Laatikaa kunnan päättäjille ehdotus uuden puiston tai muun alueen rakentamisesta kaupunkiin/kuntaasi.
  28. Kuukausitehtävä. Jokaiselle kuukaudelle on oma, ympäristöä havainnoiva tehtävänsä. Esim. huhtikuussa: kirjoita kevätrunoa. Oppilaat käyvät ulkona katsomassa luonnon heräämistä. Miltä kevät näyttää ja tuntuu oravan, linnun, ötökän tai puun näkökulmasta? 
  29. Lukuhaaste: tietyssä ajassa (esim. kuukaudessa) lukekaa mahdollisimman monessa eri paikassa. Sohvalla, autossa, saunassa, leikkimökissä, sateessa, portailla, pöydän alla. Kotoakin voi löytyä yllättäviä paikkoja lukuhetkiin!
  30. Etäyhteyden päässä voitte kertoa tarinaa ringissä. Joku aloittaa toteamalla mieleen tulevan asian. Seuraava jatkaa. 
  31. Kerätkää virtuaalinen seinä (esim. Padlet) täyteen erilaisia tekstejä, vähintään 50 tekstiä. Opettaja voi sujauttaa joukkoon omansa. Opettaja nimeää luokan seinät eri tekstilajien mukaan (1. Proosatekstit, 2. Draamatekstit, 3. lyriikka eli runotekstit 4. Tietotekstit, 5. Mediatekstit 6. Muut). Tekstilajit voidaan luokitella vielä tarkemmin ja pohtia, voisiko joku teksti sijoittua useampaankin kategoriaan. 
  32. Kirjoittakaa lyhyt mielipidekirjoitus oppimisesta tai jostain muusta asiasta koulun lehteen tai koulun nettisivuille. Voitte halutessanne lähettää kirjoituksen myös paikallislehteen.
  33. Ryhmälukupiiri etänä. Lukekaa jonkun suomalaisen kirjailijan teos yhdessä siten, että pidätte ryhmälukupiirit viikottain. Kirjaa luetaan sovittu määrä viikossa ja joku oppilaista tekee valmiit kysymykset seuraavaan keskustelukertaan.

Lisää artikkeleita

Artikkeli

Monilukutaito on tasa-arvoa

Monilukutaito on osa suomalaisia opetussuunnitelmia varhaiskasvatuksesta lukio-opintoihin. Opetussuunnitelmat antavat kuitenkin mahdollisuuksia erilaisiin tulkintoihin. Yksi tärkeä osa monilukutaitoa on mahdollisuus yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja toimijuuteen. Monilukutaito mahdollistaa moninaisten ilmaisutapojen käytön.

Lue lisää

Artikkeli

Poliisitkin lukevat! Polamk lukee -videosarja innostaa lukemaan

Poliisiammattikorkeakoulussa on toteutettu kuusiosainen videosarja Polamk lukee, jossa oppilaitoksen henkilökunta ja opiskelijat jakavat ajatuksiaan lukemisesta ja lukutaidosta.

Lue lisää

Artikkeli

Saamelaisuus näkyväksi ja kuuluvaksi – myös kansallispäivän ulkopuolella

Omaan, vanhempien tai isovanhempien äidinkieleen, saatuun tai menetettyyn sellaiseen, liittyy paljon tunteita. Etenkin jos kieli on uhanalainen ja vähemmistössä.

Lue lisää